Μητέρα Τερέζα: Ένας άγγελος από την κόλαση αγιοποιείται
Μητέρα Τερέζα: Ένας άγγελος από την κόλαση αγιοποιείται
Η
σκληρή πραγματικότητα της γυναίκας πίσω από την περσόνα της Μητέρας
Τερέζας, του πιο επιδραστικού προϊόντος marketing στην ιστορία της
Καθολικής Εκκλησίας
Όσο πιστός και καλοπροαίρετος κι αν είναι κάποιος, όσο κι αν μεγάλωσε με τις εικόνες της Μητέρας
Τερέζας γενναιόδωρα μοιρασμένες από τα ντοκιμαντέρ της Κρατικής, σήμερα,
παραμονές της αγιοποίησης της από το Βατικανό, μια κάπως βέβηλη σκέψη
του θα τρέχει πίσω από τον Κρίστοφερ Χίτσενς.
Αν ο δημοσιογράφος πίστευε στον Θεό, κι αν ζούσε σήμερα για να δει έναν από τους βασικούς στόχους της
κριτικής και των ερευνών του να περιβάλλεται και επισήμως από το
Βατικανό με τον πέπλο της αγιοσύνης, τι θα σκεφτόταν;
Αλλά δεν πίστευε.
Και δεν θα μάθουμε ποτέ, όσο κι αν είναι γοητευτικό το να τον
φανταστείς μέσα στα πλήθη των επευφημούντων χριστιανών – σε Ρώμη και
Καλκούτα – να μορφάζει απογοητευμένος για την εξέλιξη.
Τι πρέπει να κάνει, όμως, κάποιος
για να αγιοποιηθεί;
Αρκεί η φαινομενικά ανιδιοτελής, πολύχρονη προσφορά
και ένα μάρκετινγκ καλοσύνης, αγάπης και άκρας ταπείνωσης, για να
εξασφαλίσει μια θέση, όχι μόνο στον Παράδεισο, αλλά κάπου πιο βολικά,
στις συνειδήσεις δισεκατομμυρίων ανθρώπων, που έχουν ανάγκη να πιστέψουν
στο σύγχρονο θαύμα;
Σε νεαρή ηλικία, ως καθολική δασκάλα σε σχολείο της Καλκούτας
Τι
έλαβε υπ’ όψιν του το Βατικανό, της άπλετης πρόσβασης σε γνώση,
τεχνολογία και ακαδημαϊκή πληροφόρηση και σχεδόν 20 χρόνια μετά τον
θάνατο της Agnesë Gonxhe Bojaxhiu αποφασίζει ότι η αγιοσύνη της ανήκει;
Οι διαδικασίες είχαν ξεκινήσει ήδη από το 2003 και τον Πάπα Ιωάννη Παύλο
τον Β’.
Χρειαζόταν ένα διαπιστωμένο θαύμα και αυτό ήταν η αβέβαιη
μαρτυρία μίας νεαρής γυναίκας από τη Βεγγάλη.
Η Μόνικα Μπεσρά
ισχυριζόταν ότι δέσμες φωτός πλαισίωσαν μια φωτογραφία της Μητέρας
Τερέζας που είχε στο σπίτι της και ενώ διένυε μία επίπονη περίοδο
προβλημάτων υγείας.
Ο επόμενος ισχυρισμός της Μπεσρά, ήταν ότι
έπασχε από καρκίνο και από την εμπειρία που βίωσε, εξαφανίστηκαν οι
καρκινικοί όγκοι.
Τότε το Βατικανό είχε προτιμήσει αυτή την εκδοχή και
όχι εκείνη του γιατρού της, Ραντζάν Μουσταφί, που υποστήριξε ότι η
35χρονη υπέφερε από μία σειρά από κύστες (και όχι καρκινώματα), που
υποχώρησαν μετά από 9μηνη θεραπεία με συμβατικά φάρμακα…
Οι διαδικασίες
πάγωσαν, η Μητέρα Τερέζα ανακηρύχθηκε τότε Οσία, μέχρι φέτος, που
πιστοποιήθηκε από ομάδα εμπειρογνωμόνων του Βατικανού
και το δεύτερο
απαιτούμενο θαύμα: ένας άντρας από τη Βραζιλία, με πολλαπλούς
καρκινικούς όγκους, θεραπεύθηκε από τη Χάρη της.
"Παρόλες τις επιφυλάξεις, τελικά στις 19 Οκτωβρίου 2003 οσιοποιήθηκε
φτάνοντας το τρίτο από τα τέσσερα στάδια της διαδικασίας αγιοποίησης, το
οποίο και ολοκληρώθηκε τη Κυριακή 4 Σεπτεμβρίου του 2016.
Σε μία
τελετή στο Βατικανό που πραγματοποιήθηκε από τον πάπα Φραγκίσκο με τη
συμμετοχή περισσότερων από 100.000 πιστών, η μητέρα Τερέζα ανακηρύχθηκε
«Αγία» και κατεγράφη στα χορεία των αγίων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας.
Κάθε
χρόνο στις 5 Σεπτεμβρίου η Καθολική Εκκλησία θα γιορτάζει την «αγία
Τερέζα της Καλκούτας», μετά την απόφαση της αρμόδιας επιτροπής της
Καθολικής Εκκλησίας."
"Η τελετή αγιοποίησης στο Βατικανό παρουσία πλήθος κόσμου"
Ο Christopher Hitchens, ένας από τους πιο σκληρούς επικριτές της
Μητέρας Τερέζας, δημοσιογράφος, συγγραφέας και ερευνητής, λίγο πριν
πεθάνει, συνήθιζε να αστειεύεται, λέγοντας ότι αν αρχίσει να πιστεύει σε
θαύματα, θα φταίει ο καρκίνος και τίποτα άλλο.
Όπως αναφέρει, στο μνημειώδες πλέον
άρθρο του “Mommie Dearest”, o Κρίστοφερ Χίτσενς, αποκαλώντας την Μητέρα
Τερέζα «θρησκόληπτη» και «απατεώνισσα»,
εδώ το πραγματικά παράξενο
είναι η βιασύνη και η επιμονή του Βατικανού να προχωρήσει στην
αγιοποίηση αυτής της γυναίκας.
«Σύμφωνα με μία αδιάψευστη μαρτυρία στην ιταλική εφημερίδα L'EcodiBergamo,
ο Γραμματέας του Κράτους του Βατικανού είχε αποστείλει επιστολή σε μια
σειρά από γεμάτους επιρροή καρδιναλίους, προκειμένου να επισπεύσουν τις
διαδικασίες για την αγιοποίηση της Μητέρας Τερέζας.
Η ξεκάθαρη πρόθεση
του Πάπα ήταν να ολοκληρωθούν άμεσα οι απαιτούμενες διαδικασίες,
προκειμένου να ηγηθεί της τελετής αγιοποίησης όσο ήταν ακόμη ο
ζωντανός», έγραφε τότε ο Χίτσενς.
Ωστόσο, δεν ήταν μόνο ο Χίτσενς
με τα ντοκιμαντέρ, τις έρευνες, τα βιβλία του και την ενοχλητική για
πολλούς ρητορική της αθεΐας του.
Τον δικό του δρόμο είχαν βαδίσει κι
άλλοι, δημοσιογράφοι και αρχικά καλόπιστοι εθελοντές, ακολουθώντας κατά
πόδας την πολυσυζητημένη φιλάνθρωπη διαδρομή της «Αγίας των Φτωχών», τις
συναντήσεις και τους στενούς – κάποτε εξαρτημένους – δεσμούς της με
δικτάτορες και αμφιλεγόμενες πολιτικές προσωπικότητες, με ηγέτες του
καπιταλιστικού συστήματος και της διαχείρισης των νημάτων της παγκόσμιας
οικονομικής ιστορίας.
Ώρα μεσημεριανού γεύματος στο νοσοκομείο λεπρών Gandhiji Prem Nevas,
όπου εργάζονται μισθοφόροι εθελοντές της "Αγίας των Φτωχών" και πρώην
ασθενείς που θεραπεύθηκαν
Στις 22 Αυγούστου του 2005, ο δημοσιογράφος του “Channel 5”, Donal MacIntyre δημοσιεύει στο
ηλεκτρονικό περιοδικό Νewstatesman.com μία έρευνα με τίτλο
«Η άθλια
αλήθεια πίσω από την κληρονομιά της Μητέρας Τερέζας»
και δεν είναι
τίποτε άλλο από το οδοιπορικό του στα ορφανοτροφεία της λατρεμένης του
Βατικανού και συγκεκριμένα στο ορφανοτροφείο “Daya Dan”.
O ίδιος είχε
εξασφαλίσει πρόσβαση σε αυτό, αφού πρώτα δηλώθηκε ως εθελοντής, μαζί με
άλλους, ανθρώπους της προσφοράς και πεπεισμένους για το ανιδιοτελές έργο
της Μητέρας Τερέζας, απ’ όλο τον κόσμο: Ιταλοί, Σουηδοί, Αμερικανοί,
Βρετανοί έτοιμοι να λιώσουν στα πόδια τους, προκειμένου να κρατήσουν
καθαρά και υγιή τα ορφανά εκείνης της τρώγλης στην καρδιά της Καλκούτας.
O MacIntyre θα μείνει για μία εβδομάδα στο ορφανοτροφείο για να καταγράψει τη βρωμιά, το
στοίβαγμα δεκάδων παιδιών σε έναν θάλαμο και σε λιγοστά κρεβάτια, την
ανυπαρξία νερού και φαγητού, την παρασκευή φαρμάκων με γυμνά χέρια,
ανάμεσα σε ακαθαρσίες και τρελαμένους από την εξάντληση εθελοντές.
Τα
παιδιά και ειδικά αυτά που έπασχαν από διανοητική καθυστέρηση δένονταν
στα κρεβάτια τους με λουριά και οι τοίχοι για χρόνια άβαφτοι και
βρώμικοι κοσμούνταν μόνο από τις φωτογραφίες της «Μητέρας Όλων», μιας
γυναίκας που, όπως ανέφερε στα ρεπορτάζ και τα ντοκιμαντέρ του είχε
τολμήσει να τοποθετήσει τον εαυτό της σχεδόν σε θέση ισοϋψή με την
Παναγία…
Ο δημοσιογράφος Ian O’ Doherty από την
εφημερίδα “Irish Independent” η εθελόντρια Mary Loudon και ομάδα
γιατρών, μεταξύ των οποίων και ο Robin Fox, επίσης είχαν πολλά να
αποκαλύψουν για τις κλινικές της Μητέρας Τερέζας στην Καλκούτα, εκεί που
μία βελόνα ένεσης αντιστοιχούσε σε δεκάδες ασθενείς, εκεί που οι
ιατρικές πρακτικές μύριζαν μεσαίωνα και πόνο και εκεί που αυτές οι
συνθήκες, αντιμετωπίζονταν με μότο χριστιανικού ασκητισμού:
«Υποφέρετε.
Αυτό σημαίνει ότι ο Ιησούς σας φιλά και η Χάρη του ακουμπά το σώμα σας»…
Οι περίφημες γιγαντιαίες φωτογραφίες της Μητέρας Τερέζας που κοσμούν -
αντί οποιασδήποτε άλλης εικόνας - τα ιδρύματα αλληλεγγύης της μέχρι και
σήμερα.
Η
Loudon, όμως, που ως εθελόντρια είχε διαβεί ανάμεσα στον πόνο που
αποθηκευόταν στις κλινικές της Μητέρας Τερέζας είχε απολύτως διαφορετική
άποψη.
Σοκαρισμένη, μετά την επιστροφή της, έγραφε:
«Εκεί, όλοι οι
πάσχοντες είναι με ξυρισμένα κεφάλια.
Παλιά ή άχρηστα νοσοκομειακά
φορεία χρησιμοποιούνται ως κρεβάτια.
Δεν υπάρχουν καρέκλες.
Δεν υπάρχουν
παυσίπονα.
Η ιατρική περίθαλψη προσφέρεται με πρωτόγονους τρόπους.
Αν
και υπάρχουν τεράστια χρηματικά ποσά, οι δαπάνες ακόμη και για τα
στοιχειώδη, σχεδόν απαγορεύονται.
Αντίθετα, η επίκληση της φτώχιας και
της εξαθλίωσης λαμβάνει χώρα για να προκληθεί οίκτος και ακόμη
μεγαλύτερη κινητοποίηση για δωρεές.
Δεν υπάρχει θέρμανση στους θαλάμους
ούτε τον χειμώνα.
Το αποτέλεσμα είναι πολλοί ασθενείς, καθώς και μοναχές
να υποφέρουν από φυματίωση».
Στους χώρους αυτούς που ο McIntyre
είχε χαρακτηρίσει κάτι «λίγο καλύτερο από έναν υπόνομο», οι εικόνες που
κοσμούν τους τοίχους είναι πολύ πιο φλύαρες απ’ οποιοδήποτε δημοσιογράφο
ή εθελοντή: στα ορφανοτροφεία, τα γηροκομεία, τις κλινικές και τα
ιδρύματα της οι τοίχοι είναι ντυμένοι με τη μορφή της.
Όχι με χαρούμενες
ζωγραφιές παιδιών, όπως θα περίμενε κανείς σε ιδρύματα για ανήλικα, όχι
με απεικονίσεις που αρμόζουν σε ιδρύματα χριστιανικής προσφοράς και
αλληλεγγύης, αλλά με γιγαντιαίες δικές της εικόνες, από ταξίδια και
συναντήσεις της με ισχυρούς του κόσμου, ένα ξεκάθαρο σημειολογικό
κρεσέντο της εικόνας που η ίδια είχε για τον εαυτό της και είχε περάσει
και στους μισθοφόρους της, αλλά και στα εκατομμύρια κόσμου που είχαν
πειστεί για την ανιδιοτέλεια, την ταπεινότητα και την προσφορά της.
Όλα αυτά και ενώ οι έρευνες είχαν ακολουθήσει και τη διαδρομή των διασυνδέσεων της με το βρώμικο
χρήμα και ανθρώπους του πλούτου, με κατηγορίες υπεξαιρέσεων και
ξεπλύματος να σκάνε στην ποδιά της με τον ίδιο παφλασμό δωρεών από
δικτάτορες της Αφρικής και της Βόρειας Αμερικής και αμερικανούς
μεγαλο-απατεώνες.
Η σχέση με τον δικτάτορα της Αϊτής Jean – Claude
Duvalier, τον αυτοαποκαλούμενο ημίθεο και μάγο του βουντού (!), όσο κι
αν περιβλήθηκε με την παραβολή του Ιησού που συναναστρεφόταν πόρνες,
παραβατικούς και δολοφόνους, ποτέ δεν αιτιολογήθηκε επαρκώς, κυρίως για
ποσά των υπεξαιρέσεων από τα ταμεία της χώρας του, που τέθηκαν στη
διάθεση της.
Η στωικότητα της και το πνεύμα
συγχώρεσης δεν ήταν επίσης αρκετά για να δικαιολογήσουν τη στάση της
απέναντι στον τραπεζίτη Τσαρλς Κίτινγκ, που τελικά βρέθηκε ενώπιον της
αμερικανικής δικαιοσύνης και ενώ από την ακροαματική διαδικασία προέκυψε
πλέον ότι μεταξύ άλλων ξεπλυμάτων είχε παραχωρήσει στη Μητέρα Τερέζα
ποσό μεγαλύτερο του 1 εκ. δολαρίων.
Το ποσό αυτό δεν επιστράφηκε ποτέ,
ακόμη κι όταν η «Αγία των Φτωχών» κλήθηκε από την εισαγγελία να πράξει
τα δέοντα και ηθικά.
Mισθοφόροι εθελοντές της "Αγίας των Φτωχών"
«Οι πλούσιοι έχουν έλλειμμα συνείδησης
και αγαπούν να αντισταθμίζουν αυτή την έλλειψη στέλνοντας της χρήματα»,
είχε γράψει εν πλήρη συνειδήσει ο Χίτσενς. Και φυσικά είχε δίκιο.
Η
ίδια με το ίδιο καλοσυνάτο και πράο ύφος διακήρυττε τη συγχώρεση, την
αγάπη και την αλήθεια του πόνου που φτάνει στους ανθρώπους ως δώρο Θεού.
Στον «Άγγελο της Κόλασης», το άλλο ντοκιμαντέρ του Χίτσενς για το
πραγματικό πρόσωπο και έργο της Μητέρας Τερέζας, αναφέρεται η εμμονική,
οπισθοδρομική προσήλωση της, στη μαθητεία του πόνου και της εγκράτειας,
με τις καλόγριες του τάγματος της κατάφτωχες να ζητιανεύουν φαγητό και
τις σχεδόν κομπογιαννίτικες απόψεις της για την επιστήμη, τις ασθένειες,
την άμβλωση και τις ανθρώπινες σχέσεις να ακούγονται πλατιά σε ευρύτατο
κοινό και να μην ανοίγει ρουθούνι.
Όσοι δεν πρόλαβαν να
αντιδράσουν το 1979 με την προσγείωση του Νόμπελ Ειρήνης στα χέρια της,
βίωναν πραγματικό ψυχικό πόνο, κάθε φορά που η Μητέρα Τερέζα άρθρωνε
απαντήσεις σε σοβαρές ερωτήσεις, κατά τη διάρκεια όλων των χρόνων που
ακολούθησαν.
Με την υπερέκθεση του «φιλάνθρωπου έργου» της στα φώτα της
δημοσιότητας και την περιβολή της σεπτής εικόνας της στα media, σταδιακά
η κρούστα σύγχρονης απτής αγιοσύνης είχε αρχίσει να ραγίζει.
Πριν από περίπου ένα χρόνο, στο Δελχί, ινδουϊστές διαδήλωσαν καίγοντας
φωτογραφίες της "Μητέρας Όλων" αντιδρώντας στην τότε φημολογία περί
αγιοποίησης της τους επόμενους μήνες. Παρά τις περί του αντιθέτου
εντυπώσεις, οι ορθολογιστές στη χώρα θεωρούν ότι ντροπιάζονται από την
ιστορία της Μητέρας Τερέζας.
Επικριτές
της όπως ο Michael Hakeem πριν από χρόνια είχε επισημάνει τη
σκληροπυρηνική φονταμενταλιστική βιοθεωρία που διέτρεχε κάθε κύτταρο της
Μητέρας Τερέζας, ένα είδος αυθυποβολής με τρομακτική επιρροή στα πλήθη
«που αντιμετώπιζε τον πόνο, την ταλαιπωρία και την απόγνωση ως την
ωραιότερη εκδήλωση ταύτισης με το μαρτύριο του Ιησού στον Σταυρό».
Ακόμη
και έτσι, όμως, το πλέγμα ισχυρού marketing διατηρήθηκε γύρω από τη
μορφή της μέχρι το βαθύ γήρας, όπου τη βρήκε ο θάνατος:
τα άρθρα του
Χίτσενς είχαν προκαλέσει θόρυβο, είχαν κινήσει το ενδιαφέρον, είχαν
βάλει συναδέλφους του και εθελοντές στη διαδικασία της αναζήτησης, είχαν
βγάλει σκελετούς από τη ντουλάπα δεν επηρέασαν όμως το τάμα του
Βατικανού προς το πρόσωπο της.
Η σημερινή και επισήμως Αγία με τη Χίλαρι Κλίντον κατά τη διάρκεια
εγκαινίων καταφυγίου για άπορα βρέφη και τις μητέρες τους, στην
Ουάσινγκτον και υπό την αιγίδα της, βεβαίως. Το 1992 συναντήθηκε με τη Λαίδη Νταϊάνα στο πλαίσιο επίσκεψης της στο Ηνωμένο Βασίλειο
Σήμερα, που αγιοποιείται,εκείνος δεν υπάρχει πια, νικημένος από τον τιμωρό καρκίνο –κατά την σεπτή άποψη της, πάντα – ήδη από το 2011.
«Αν ακολουθηθεί το παράδειγμα της, ακόμη πιο πολλοί οι φτωχοί και οι ασθενείς του κόσμου.
Ήταν μία
φανατισμένη, μία φονταμενταλίστρια και απατεώνισσα και μια εκκλησία που
επισήμως προστατεύει αυτούς που κακοποιούν τους αθώους, μας δίνει ακόμη
ένα ξεκάθαρο σημάδι της πραγματικής της θέσης απέναντι σε ηθικά και
δεοντολογικά ζητήματα», κατέληγε το ιστορικό άρθρο του.
Πέντε χρόνια μετά τον θάνατο του,
το ίδιο αυτό άρθρο δεν σηκώνει την παραμικρή επικαιροποίηση. Όμως, -
για να μιλήσουμε – βιβλικά, ο διάβολος είναι με το μέρος του
ελαττώματος.
Δεν καταλαβαίνει ούτε από επιστήμη, ούτε από έρευνα – όπως
αυτή που εκπόνησε πριν από 3 χρόνια ομάδα ιστορικών του Πανεπιστημίου
της Οττάβα, για το πραγματικό ποιόν της σημερινής αγίας.
Για την ιστορία, η μελέτη του Serge Larivée,
της Genevieve Chenard και της Carole Sénéchal εστίαζε με ντοκουμέντα
στο επιδραστικό μάνατζμεντ και στις εξαιρετικές δημόσιες σχέσεις που το
Βατικανό ενορχήστρωσε και έθεσε την υπηρεσία αυτής της μικροσκοπικής,
πρακτικά αγράμματης γυναίκας, δημιουργώντας ένα κοσμο-είδωλο ικανό να
προσηλυτίζει και να παρακινεί κόσμο προς τον δρόμο της Ρωμαιοκαθολικής
Εκκλησίας, ακόμη και μετά το τέλος της ζωής της.
Επί ματαίω, βεβαίως,
και απ’ ότι αποδεικνύεται με τη σημερινή ανακήρυξη της σε Αγία.
Κόντρα
στην αγαπημένη ρήση του Λίνκολν, "μπορείς να κοροϊδέψεις πολύ κόσμο, για
πολύ καιρό, αρκεί να έχεις τους υπηρέτες του δόγματος με το μέρος σου."
Μαζί με τον προσηλωμένο υποστηρικτή των ενεργειών της Πάπα Ιωάννη Παύλο τον Β' το 1986 και μετά από επίσκεψη του στην Καλκούτα.
Ο
Άγγελος της Κόλασης είναι ένα τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ του Channel 4 του
1994 για τη Μητέρα Τερέζα με παρουσιαστή τον Christopher Hitchens και
σκηνοθεσία της Jenny Morgan.
Προπομπός του
εκτεταμένου δοκιμίου του The Missionary Position (1995), η ταινία
ισχυρίζεται ότι η Μητέρα Τερέζα παρότρυνε τους φτωχούς να αποδεχτούν τη
μοίρα τους και απεικόνιζε τους πλούσιους ως ευνοούμενους από το Θεό.
Ο Χίτσενς έγραψε το σενάριο της εκπομπής μαζί με τον δημοσιογράφο Ταρίκ Άλι.
Τα
Mainstream Media επαίνεσαν και υποστήριξαν τη Μητέρα Τερέζα όταν ζούσε.
Αλλά αυτό το βίντεο δείχνει την πραγματική αλήθεια για τη Μητέρα Τερέζα
μέσω του Κρίστοφερ Χίτσενς.
Εδώ είναι ο σύνδεσμος για να κατεβάσετε αυτό το βίντεο -
Πιστεύεται επίσης ότι η Μητέρα Τερέζα προωθήθηκε από την Elite Powers στη Βρετανία για να προωθήσει το ψέμα ότι
"η
ινδική πόλη Καλκούτα ήταν πάντα μια φτωχογειτονιά και η Μητέρα Τερέζα
ήρθε εκεί για να σώσει τους ανθρώπους από την παραγκούπολη"
για
να κρύψει το γεγονός ότι οι Βρετανοί δολοφόνησαν εκατομμύρια Ινδούς
μέσω της πείνας μέχρι θανάτου κατά τη διάρκεια της πείνας της Βεγγάλης
(μία από τις πολλές βρετανικές θηριωδίες εναντίον Ινδών) που εξηγείται
στο βιβλίο του Mike King The Bad War.
Η Μητέρα Τερέζα δεν είχε καμία πρόθεση να εξαλείψει τη φτώχεια.
Μητέρα Τερέζα: απάτη ή αγία;
Στην έρευνά τους, η οποία δημοσιεύεται στο Religieuses, ένα γαλλικό
περιοδικό που μελετά την θρησκεία και τις επιστήμες ,οι επικεφαλής
ερευνητές δρ. Σερζ Λαριβ ,Τζενεβιέβ Σενάρντ και Κάρολ Σενεσάλ αφού
ανέλυσαν περίπου τριακόσια ντοκουμέντα σχετικά με τη ζωή της Μητέρας
Τερέζας, υποστηρίζουν ότι ανακάλυψαν λεπτομέρειες που εκθέτουν την
Καθολική μοναχή.
Σύμφωνα πάντα με τη μελέτη, το Βατικανό, επέλεξε
να παραβλέψει την άσχημη ανθρώπινη πλευρά της Μητέρας Τερέζας και το
γεγονός ότι η ίδια δόξαζε, αντί να ανακουφίζει, την ταλαιπωρία των
ασθενών που ήταν υπό τη φροντίδα της, με αποτέλεσμα να προχωρήσει, μετά
το θάνατό της το 1997, στην αγιοποίησή της, από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο
Β΄.
Ισχυρίζονται, ότι πολλά από τα ιδρύματα που είχε δημιουργήσει
η Μητέρα Τερέζα ήταν ακατάλληλα για τους ενοίκους τους, εξαιτίας της
κακής υγιεινής τους, της έλλειψης τροφής, φροντίδας και φαρμακευτικής
αγωγής.
Καθώς η Μητέρα Τερέζα κατά τη διάρκεια της ζωής της είχε
συγκεντρώσει εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια από φιλανθρωπίες και
εράνους, πολλά από αυτά τα χρήματα φαίνεται να έχουν εξαφανιστεί σε
«μυστικούς»τραπεζικούς λογαριασμούς, τους οποίους φέρεται να
διαχειριζόταν η ίδια η μοναχή.
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η έλλειψη
χρημάτων δεν μπορεί να είναι η αιτία για αυτές τις κακές συνθήκες.
Επικρίνουν
ακόμη την Μητέρα Τερέζα για τις πολιτικές επαφές της.
Αφενός
κατηγορώντας την για την αποδοχή οικονομικών ενισχύσεων από τη βάρβαρη
δικτατορία του Ντιβαλιέ, η οποία θεωρείται υπεύθυνη για τις δολοφονίες
πάνω από 30.000 Αϊτινών μεταξύ 1957 και 1986.
Αφετέρου για εξάπλωση μιας
σκληροπυρηνικής δεξιάς Καθολικής ιδεολογίας, λέγοντας ότι διέδιδε
«υπερβολικά δογματικές αντιλήψεις όσον αφορά, ειδικότερα, στις
αμβλώσεις, την αντισύλληψη και το διαζύγιο».
Ο δρ. Λαρίβ ,τονίζει
ότι κατά ένα μεγάλο μέρος ο δημοσιογράφος του BBC Μάλκολμ Μάγκεριτζ,
οδήγησε την μοναχή στη διεθνή της φήμη, διαμορφώνοντας την δημόσια
εικόνα της και προωθώντας την σημαντικά ,καθώς συμμεριζόταν τις
συντηρητικές Καθολικές της απόψεις.
Το ντοκιμαντέρ του Sky, με τίτλο «For the Love of God», που προβάλλεται στο συνδρομητικό κανάλι στη Βρετανία, ισχυρίζεται ότι η Μητέρα Τερέζα,
αυτή που μπόρεσε να σταματήσει πολέμους, να γίνει φίλη με τους
προέδρους πολυάριθμων κρατών, να χτίσει μια παγκόσμια αυτοκρατορία
ορφανοτροφείων και να απελευθερώσει άρρωστους κρατούμενους από τη
φυλακή, κάλυψε επίσης τις χειρότερες υπερβολές και αμαρτίες της
Καθολικής Εκκλησίας ενώ φαινόταν να την ελκύει περισσότερο η φτώχεια και
ο πόνος, παρά το να βοηθά τους ανθρώπους να ξεφύγουν από αυτήν.
Κάλυψε το σκάνδαλο της κακοποίησης παιδιών από ιερείς της καθολικής εκκλησίας
Η τελευταία δεκαετία της ζωής της Μητέρας Τερέζας ήταν ίσως η πιο
δύσκολη. Πάλευε με τα γηρατειά, αλλά η Καθολική Εκκλησία ζητούσε τη
βοήθειά της για να σωθεί από το συνεχώς διογκούμενο σκάνδαλο της
παιδικής κακοποίησης από ιερείς:
«Την έστελναν σε πόλεις όπου αποκαλύπτονταν σκάνδαλα παιδικής κακοποίησης κι εκείνη πήγαινε για λογαριασμό της Εκκλησίας», λέει η Μαίρη. «Θα μπορούσε να έχει αλλάξει την ιστορία».
Είναι
αδύνατο να γνωρίζει κάποιος πόσα γνώριζε αλλά, όπως αποκαλύπτεται στην
εκπομπή, όταν ο ύποπτος για παιδική κακοποίηση αιδεσιμότατος Ντόναλντ
Μακγκουάιαρ έγραψε μια επιστολή στο Τάγμα των Ιησουιτών επιμένοντας να
τον επανατοποθετήσουν στη θέση του επειδή όπως ισχυριζόταν δεν είχε
πειράξει κανένα παιδί.
H Μητέρα Τερέζα παρενέβη αφήνοντάς τον ελεύθερο
να κακοποιήσει εκατοντάδες αγόρια για άλλη μια δεκαετία.
Η εμπλοκή της
στο σκάνδαλο αποσιωπήθηκε, αλλά η κληρονομιά της είχε κηλιδωθεί.
Κατά την επίσκεψή της σε μια από τις πιο
μεγάλες φτωχογειτονιές του
Νέου Δελχί, κάποιοι εξαθλιωμένοι
κάτοικοι, της έκαναν την παρατήρηση
πως χρειάζονται στέγη και δουλειά και
όχι φιλανθρωπία.
Το πνευματικό επίπεδο της Μητέρας
Τερέζας έκανε και
πάλι αισθητή την παρουσία του: «Για να
γίνει αυτό, θα πρέπει να μάθουμε
πρώτα, ν’ αγαπάμε ο ένας τον άλλον».
Κατηγορήθηκε
ακόμη κι από μοναχές που είχαν θητεύσει
δίπλα της, για
τις ακραίες απόψεις τις, περί τυφλής
πίστεως, υπακοής και εγκράτειας,
αν και υποστήριζε το κατά συνθήκην
ψεύδος, ακόμα και την
παραβίαση των νόμων, εάν ήταν αναγκαίο.
Είναι δε χαρακτηριστικό
της εγκράτειας και της λιτότητας στην
οποία επέβαλλε
τις μοναχές, που υπήρχαν περιπτώσεις,
που από την υπερβολική
…;εγκράτεια, οι καλόγριες κατέληγαν
ακόμη και να ζητιανεύουν
φαγητό!
Η προβολή της εσκεμμένης
εξαθλίωσης, ήταν μια
τακτική της Μητέρας Τερέζας, με
αντικειμενικό σκοπό την λήψη όλο
και περισσότερων και μεγαλύτερων δωρεών.
Είναι
γνωστές οι διασυνδέσεις της με πλούσιους
ανθρώπους (κι όχι απαραίτητα
του «Θεού»), ενώ δεν έλειψαν και οι
κατηγορίες για υπεξαιρέσεις
χρηματικών ποσών.
Είχε επαφές με τα
διάφορα δικτατορικά
καθεστώτα της Αφρικής, ενώ δεχόταν
χρήματα κι από τον
δικτάτορα της Αϊτής Ντιβαλιέ που έκλεβε
ασύστολα το δημόσιο ταμείο
της χώρας του και εξόντωσε περί τους
60.000 συμπατριώτες του.
Γνωστές ήταν επίσης οι δοσοληψίες της
με τον απατεώνα τραπεζίτη
Τσαρλς Κίτινγκ.
Είναι δε χαρακτηριστικό,
πως όταν ο Κίτινγκ
οδηγήθηκε ενώπιον της αμερικανικής
δικαιοσύνης, η Μητέρα Τερέζα
απεύθυνε έκκληση στο δικαστήριο για
επιεική αντιμετώπιση.
Όταν
αυτός καταδικάστηκε, η Μητέρα Τερέζα
ουδέποτε επέστρεψε τα
προϊόντα κλοπής που κατείχε, παρ’ ότι
κλήθηκε από τον εισαγγελέα
να το πράξει.
Η ίδια
όταν ρωτήθηκε πόσα χρήματα διέθετε,
απάντησε αόριστα «αμέτρητα».
Παρ’ ότι όμως διέθετε οικονομική άνεση
χάρις στις δωρεές
και άλλους πόρους, όσοι άποροι κατέληγαν
στους ξενώνες της
(ακόμη και μέχρι 60 άτομα στο κάθε δωμάτιο
και μέσα σε πρωτόγονες
συνθήκες), δεν απολάμβαναν μιας αξιοπρεπούς
ιατρικής περίθαλψης,
αλλά γινόταν πειραματόζωα στα χέρια
των Ινδών πρακτικών
γιατρών, οι οποίοι «οφείλουν» πολλά
στην Μητέρα Τερέζα
για την εξάπλωση της φήμης τους.
Το
φαγητό ήταν φτωχότατο
(συνήθως μια σούπα), ενώ το «ιατρικό»
και «νοσηλευτικό»
προσωπικό αποτελούνταν από ανειδίκευτους
επί το πλείστον,
μοναχούς και αδερφές, που δεν ήταν σε
θέση όχι μόνο να παρέχουν
τις απαραίτητες φροντίδες, αλλά ούτε
και να διακρίνουν τις
σοβαρές ή μεταδοτικές ασθένειες.
Οι
αναφορές περί απουσίας βασικού
φαρμακευτικού και ιατρικού υλικού,
δεν είναι άγνωστες.
Οι βελόνες
ξαναχρησιμοποιούνταν σε διαφορετικό
ασθενή κάθε φορά, ενώ τα αναλγητικά
φάρμακα ήταν ανύπαρκτα.
Η Μητέρα Τερέζα είχε μια περίεργη
φιλοσοφία για τον ανθρώπινο
πόνο. Έλεγε πως «το πιο όμορφο δώρο για
κάποιον, είναι να
συμμετέχει στα πάθη του Χριστού».
Μαρτυρείται
μάλιστα και μια περίπτωση
κωμικοτραγική, που φανερώνει την παράνοια
της
συγκεκριμένης
«αγίας».
Όταν κάποιος καρκινοπαθής
υπέφερε από αβάσταχτους
πόνους, η Μητέρα Τερέζα προσπάθησε να
τον ανακουφίσει,
χρησιμοποιώντας ως βάλσαμο την …;φιλοσοφία
της περί
ανθρώπινου πόνου, λέγοντάς του: «Υποφέρετε.
Αυτό σημαίνει πως
ο Ιησούς σάς φιλά!».
Ο ασθενής τότε σε
έξαλλη κατάσταση της απάντησε:
«Τότε να πείτε στον Ιησού σας, να
σταματήσει να με φιλά!».
Όπως
προαναφέρθηκε και παραπάνω όμως, η ίδια
η Μητέρα Τερέζα,
όταν έβλεπε τα δύσκολα με την υγεία της,
προτιμούσε τις «αγκαλιές»
των κλασικών γιατρών, παρά τα …;φιλιά
του Ιησού.
Τα περισσότερα
χρήματα απ’ τις δωρεές ακόμη και πολύ
φτωχών ανθρώπων,
αντί να ξοδεύονται για την ανακούφιση αναξιοπαθούντων,
κατέληγαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς
του ιδρύματος
της Μητέρας Τερέζας.
Στο σημείο αυτό,
είναι πολύ χαρακτηριστική
η αναφορά της Σούζαν Σιλντς, μιας εκ των
υψηλά ιστάμενων
καλογριών των ιδρυμάτων της Μητέρας
Τερέζας (που αποχώρησε
αηδιασμένη), η οποία έκανε λόγο για
καταθέσεις 50 εκατομμυρίων
δολαρίων, μόνο σε μια τράπεζα (Νέα Υόρκη).
Αρκετό
φως στα φιλανθρωπικά ιδρύματα της
Μητέρας Τερέζας, έριξε,
μεταξύ άλλων, ο δημοσιογράφος Donal
MacIntyre, ο οποίος απέκτησε
πρόσβαση στο ορφανοτροφείο της «Νταγιά
Νταν», υποδυόμενος
τον εργαζόμενο.
Οι εικόνες που περιγράφει
είναι αποτρόπαιες.
Δεκάδες παιδιά στοιβάζονταν σε έναν
στενό θάλαμο, μερικά
απ’ αυτά (παιδιά με ειδικές ανάγκες)
δεμένα απ’ το πόδι στο κρεβάτι
τους («σαν κατσίκια», όπως χαρακτηριστικά
αναφέρει ο δημοσιογράφος).
Το ζεστό νερό και τα καθαρά ρούχα είναι
σχεδόν ανύπαρκτα.
«Ειδικοί» κατασκεύαζουν φάρμακα στον
διάδρομο με γυμνά
χέρια.
Το φαγητό παρασκευάζεται κι αυτό
στον διάδρομο, ενώ οι
«υπεύθυνοι» ταΐζουν τα παιδιά με την
βία, σε σημείο που να προκαλούνται
και τραυματισμοί. Γενικότερα, η τήρηση
στοιχειωδών συνθηκών
υγιεινής, είναι ουσιαστικά ανύπαρκτη.
Εν τέλει, ο δημοσιογράφος
καταλήγει στην θλιβερή διαπίστωση, ότι
το ορφανοτροφείο
της Μητέρας Τερέζας, ελάχιστα διαφέρει
από τα ορφανοτροφεία
της Ρουμανίας που έγιναν γνωστά με την
πτώση του καθεστώτος
Τσαουσέσκου.
Και μια μικρή λεπτομέρεια
εδώ, που καταδεικνύει
και πάλι την αυτοπροβολή και τον
εγωκεντρισμό της Μητέρας
Τερέζας: Οι τοίχοι των θαλάμων, δεν
κοσμούνται από κάτι που
θα μπορούσε να αγγίξει τις παιδικές
ψυχές (π.χ. ζωγραφιές).
Η μόνη
τους διακόσμηση είναι μηνύματα του
τύπου «Η Μεγάλη μας Μητέρα»,
δηλαδή η Μητέρα Τερέζα, η οποία ως
φαίνεται κατέτασσε τον
εαυτό της μόλις ένα σκαλοπάτι πιο κάτω
από την Παναγία.
Ο ίδιος
δημοσιογράφος αναφερόμενος και στον
οίκο ευγηρίας που διατηρούσε
η Μητέρα Τερέζα, περιορίζεται να τον
περιγράψει ως «λίγο
καλύτερος από έναν βόθρο».
Παρ’ ότι όμως διέθετε
οικονομική άνεση χάρις στις δωρεές και άλλους πόρους, όσοι άποροι
κατέληγαν στους ξενώνες της (ακόμη και μέχρι 60 άτομα στο κάθε δωμάτιο
και μέσα σε πρωτόγονες συνθήκες), δεν απολάμβαναν μιας αξιοπρεπούς
ιατρικής περίθαλψης, αλλά γινόταν πειραματόζωα στα χέρια των Ινδών
πρακτικών γιατρών, οι οποίοι «οφείλουν» πολλά στην Μητέρα Τερέζα για την
εξάπλωση της φήμης τους. Το φαγητό ήταν φτωχότατο (συνήθως μια σούπα),
ενώ το «ιατρικό» και «νοσηλευτικό» προσωπικό αποτελούνταν από
ανειδίκευτους επί το πλείστον, μοναχούς και αδερφές, που δεν ήταν σε
θέση όχι μόνο να παρέχουν τις απαραίτητες φροντίδες, αλλά ούτε και να
διακρίνουν τις σοβαρές ή μεταδοτικές ασθένειες.
Οι αναφορές περί απουσίας βασικού φαρμακευτικού και ιατρικού υλικού, δεν
είναι άγνωστες. Οι βελόνες ξαναχρησιμοποιούνταν σε διαφορετικό ασθενή
κάθε φορά, ενώ τα αναλγητικά φάρμακα ήταν ανύπαρκτα. Η Μητέρα Τερέζα
είχε μια περίεργη φιλοσοφία για τον ανθρώπινο πόνο. Έλεγε πως «το πιο
όμορφο δώρο για κάποιον, είναι να συμμετέχει στα πάθη του
Χριστού».Μαρτυρείται μάλιστα και μια περίπτωση κωμικοτραγική, που
φανερώνει την παράνοια της συγκεκριμένης «αγίας». Όταν κάποιος
καρκινοπαθής υπέφερε από αβάσταχτους πόνους, η Μητέρα Τερέζα προσπάθησε
να τον ανακουφίσει, χρησιμοποιώντας ως βάλσαμο την …;φιλοσοφία της περί
ανθρώπινου πόνου, λέγοντάς του: «Υποφέρετε. Αυτό σημαίνει πως ο Ιησούς
σάς φιλά!». Ο ασθενής τότε σε έξαλλη κατάσταση της απάντησε: «Τότε να
πείτε στον Ιησού σας, να σταματήσει να με φιλά!».Όπως προαναφέρθηκε και
παραπάνω όμως, η ίδια η Μητέρα Τερέζα, όταν έβλεπε τα δύσκολα με την
υγεία της, προτιμούσε τις «αγκαλιές» των κλασικών γιατρών, παρά τα
…;φιλιά του Ιησού. Τα περισσότερα χρήματα απ’ τις δωρεές ακόμη και πολύ
φτωχών ανθρώπων, αντί να ξοδεύονται για την ανακούφιση αναξιοπαθούντων,
κατέληγαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς του ιδρύματος της Μητέρας Τερέζας.
Στο σημείο αυτό, είναι πολύ χαρακτηριστική η αναφορά της Σούζαν Σιλντς,
μιας εκ των υψηλά ιστάμενων καλογριών των ιδρυμάτων της Μητέρας Τερέζας
(που αποχώρησε αηδιασμένη), η οποία έκανε λόγο για καταθέσεις 50
εκατομμυρίων δολαρίων, μόνο σε μια τράπεζα (Νέα Υόρκη).
Αρκετό φως στα φιλανθρωπικά ιδρύματα της Μητέρας Τερέζας, έριξε, μεταξύ
άλλων, ο δημοσιογράφος Donal MacIntyre, ο οποίος απέκτησε πρόσβαση στο
ορφανοτροφείο της «Νταγιά Νταν», υποδυόμενος τον εργαζόμενο. Οι εικόνες
που περιγράφει είναι αποτρόπαιες. Δεκάδες παιδιά στοιβάζονταν σε έναν
στενό θάλαμο, μερικά απ’ αυτά (παιδιά με ειδικές ανάγκες) δεμένα απ’ το
πόδι στο κρεβάτι τους («σαν κατσίκια», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο
δημοσιογράφος). Το ζεστό νερό και τα καθαρά ρούχα είναι σχεδόν
ανύπαρκτα. «Ειδικοί» κατασκεύαζουν φάρμακα στον διάδρομο με γυμνά χέρια.
Το φαγητό παρασκευάζεται κι αυτό στον διάδρομο, ενώ οι «υπεύθυνοι»
ταΐζουν τα παιδιά με την βία, σε σημείο που να προκαλούνται και
τραυματισμοί. Γενικότερα, η τήρηση στοιχειωδών συνθηκών υγιεινής, είναι
ουσιαστικά ανύπαρκτη. Εν τέλει, ο δημοσιογράφος καταλήγει στην θλιβερή
διαπίστωση, ότι το ορφανοτροφείο της Μητέρας Τερέζας, ελάχιστα διαφέρει
από τα ορφανοτροφεία της Ρουμανίας που έγιναν γνωστά με την πτώση του
καθεστώτος Τσαουσέσκου. Και μια μικρή λεπτομέρεια εδώ, που καταδεικνύει
και πάλι την αυτοπροβολή και τον εγωκεντρισμό της Μητέρας Τερέζας: Οι
τοίχοι των θαλάμων, δεν κοσμούνται από κάτι που θα μπορούσε να αγγίξει
τις παιδικές ψυχές (π.χ. ζωγραφιές). Η μόνη τους διακόσμηση είναι
μηνύματα του τύπου «Η Μεγάλη μας Μητέρα», δηλαδή η Μητέρα Τερέζα, η
οποία ως φαίνεται κατέτασσε τον εαυτό της μόλις ένα σκαλοπάτι πιο κάτω
από την Παναγία. Ο ίδιος δημοσιογράφος αναφερόμενος και στον οίκο
ευγηρίας που διατηρούσε η Μητέρα Τερέζα, περιορίζεται να τον περιγράψει
ως «λίγο καλύτερος από έναν βόθρο».
ίεργη φιλοσοφία για τον
ανθρώπινο πόνο. Έλεγε πως «το πιο όμορφο δώρο για κάποιον, είναι να
συμμετέχει στα πάθη του Χριστού».Μαρτυρείται μάλιστα και μια περίπτωση
κωμικοτραγική, που φανερώνει την παράνοια της συγκεκριμένης «αγίας».
Όταν κάποιος καρκινοπαθής υπέφερε από αβάσταχτους πόνους, η Μητέρα
Τερέζα προσπάθησε να τον ανακουφίσει, χρησιμοποιώντας ως βάλσαμο την
…;φιλοσοφία της περί ανθρώπινου πόνου, λέγοντάς του: «Υποφέρετε. Αυτό
σημαίνει πως ο Ιησούς σάς φιλά!». Ο ασθενής τότε σε έξαλλη κατάσταση της
απάντησε: «Τότε να πείτε στον Ιησού σας, να σταματήσει να με
φιλά!».Όπως προαναφέρθηκε και παραπάνω όμως, η ίδια η Μητέρα Τερέζα,
όταν έβλεπε τα δύσκολα με την υγεία της, προτιμούσε τις «αγκαλιές» των
κλασικών γιατρών, παρά τα …;φιλιά του Ιησού. Τα περισσότερα χρήματα απ’
τις δωρεές ακόμη και πολύ φτωχών ανθρώπων, αντί να ξοδεύονται για την
ανακούφιση αναξιοπαθούντων, κατέληγαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς του
ιδρύματος της Μητέρας Τερέζας. Στο σημείο αυτό, είναι πολύ
χαρακτηριστική η αναφορά της Σούζαν Σιλντς, μιας εκ των υψηλά ιστάμενων
καλογριών των ιδρυμάτων της Μητέρας Τερέζας (που αποχώρησε αηδιασμένη), η
οποία έκανε λόγο για καταθέσεις 50 εκατομμυρίων δολαρίων, μόνο σε μια
τράπεζα (Νέα Υόρκη).
Αρκετό φως στα φιλανθρωπικά ιδρύματα της Μητέρας Τερέζας, έριξε, μεταξύ
άλλων, ο δημοσιογράφος Donal MacIntyre, ο οποίος απέκτησε πρόσβαση στο
ορφανοτροφείο της «Νταγιά Νταν», υποδυόμενος τον εργαζόμενο. Οι εικόνες
που περιγράφει είναι αποτρόπαιες. Δεκάδες παιδιά στοιβάζονταν σε έναν
στενό θάλαμο, μερικά απ’ αυτά (παιδιά με ειδικές ανάγκες) δεμένα απ’ το
πόδι στο κρεβάτι τους («σαν κατσίκια», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο
δημοσιογράφος). Το ζεστό νερό και τα καθαρά ρούχα είναι σχεδόν
ανύπαρκτα. «Ειδικοί» κατασκεύαζουν φάρμακα στον διάδρομο με γυμνά χέρια.
Το φαγητό παρασκευάζεται κι αυτό στον διάδρομο, ενώ οι «υπεύθυνοι»
ταΐζουν τα παιδιά με την βία, σε σημείο που να προκαλούνται και
τραυματισμοί. Γενικότερα, η τήρηση στοιχειωδών συνθηκών υγιεινής, είναι
ουσιαστικά ανύπαρκτη. Εν τέλει, ο δημοσιογράφος καταλήγει στην θλιβερή
διαπίστωση, ότι το ορφανοτροφείο της Μητέρας Τερέζας, ελάχιστα διαφέρει
από τα ορφανοτροφεία της Ρουμανίας που έγιναν γνωστά με την πτώση του
καθεστώτος Τσαουσέσκου. Και μια μικρή λεπτομέρεια εδώ, που καταδεικνύει
και πάλι την αυτοπροβολή και τον εγωκεντρισμό της Μητέρας Τερέζας: Οι
τοίχοι των θαλάμων, δεν κοσμούνται από κάτι που θα μπορούσε να αγγίξει
τις παιδικές ψυχές (π.χ. ζωγραφιές). Η μόνη τους διακόσμηση είναι
μηνύματα του τύπου «Η Μεγάλη μας Μητέρα», δηλαδή η Μητέρα Τερέζα, η
οποία ως φαίνεται κατέτασσε τον εαυτό της μόλις ένα σκαλοπάτι πιο κάτω
από την Παναγία. Ο ίδιος δημοσιογράφος αναφερόμενος και στον οίκο
ευγηρίας που διατηρούσε η Μητέρα Τερέζα, περιορίζεται να τον περιγράψει
ως «λίγο καλύτερος από έναν βόθρο».
Ένας άλλος δημοσιογράφος που διερεύνησε την υπόθεση, ο Ίαν Ο’Ντόχερτι
(εφημερίδα «Irish Independent»), είναι πολύ πιο σκληρός στην αποτίμησή
του: «Αν υπάρχει Κόλαση, τότε η Μητέρα Τερέζα θα πρέπει να βρίσκεται ήδη
εκεί».Αποκαλυπτικός είναι επίσης και ο δημοσιογράφος Κρίστοφερ Χίτσκενς
μέσα από την εκπομπή με τίτλο «Ο άγγελος της Κολάσεως» (βίντεο: 1, 2,
3), η οποία αποτέλεσε τη βάση για την συγγραφή του βιβλίου «Μητέρα
Τερέζα: Στη θεωρία και στην πράξη».
Μία εθελόντρια, η Μέρι Λούντον, δήλωσε αποτροπιασμό για τις εικόνες που
συνάντησε: «Όλοι οι ασθενείς είναι με ξυρισμένα κεφάλια. Παλιά φορεία,
χρησιμοποιούνται για κρεβάτια. Οι καρέκλες απουσιάζουν. Το ίδιο και τα
παυσίπονα, ενώ η ιατρική περίθαλψη είναι πρωτόγονη. Παρά την ύπαρξη
τεράστιων χρηματικών ποσών, η δαπάνη ακόμη και για τα πιο στοιχειώδη,
είναι σχεδόν απαγορευμένη. Αντ’ αυτού, γίνεται επίκληση της φτώχειας και
της εξαθλίωσης για να προκληθεί ο οίκτος που θα επιφέρει περισσότερες
δωρεές. Θέρμανση στους υγρούς θαλάμους δεν υπάρχει, ακόμα και τον
χειμώνα, με αποτέλεσμα, κάποιοι ασθενείς, αλλά και μοναχές να ασθενούν
από φυματίωση».
Η Μητέρα Τερέζα, εκτός των άλλων, ήταν μυθομανής. Τα συνηθέστερα ψεύδη
της, είχαν σχέση με το υποτιθέμενο φιλανθρωπικό της έργο, που όπως
αποδείχτηκε το παραφούσκωσε αρκετά. Ισχυρίζονταν ότι το ίδρυμά της
βοηθούσε μεγάλο αριθμό αναξιοπαθούντων, ο οποίος κάθε φορά ποίκιλλε:
1.000, 4.000, 7.000, 9.000. Στην πραγματικότητα όμως, οι εγκαταστάσεις
δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν πάνω από μερικές εκατοντάδες ανθρώπους,
συμπεριλαμβανομένου και του προσωπικού. Ισχυρίσθηκε ότι το σχολείο της
στην Καλκούτα, είχε 5.000 παιδιά, ενώ στην πραγματικότητα δεν ήταν
εγγεγραμμένα πάνω από 100. Ισχυρίσθηκε επίσης ότι είχε ιδρύσει στην
Καλκούτα, 102 ιδρύματα οικογενειακής μέριμνας. Εκτεταμένη έρευνα που
έγινε όμως, δεν κατόρθωσε να ανακαλύψει ούτε ένα τέτοιο ίδρυμα. Οι ίδιες
έρευνες έδειξαν, πως η Μητέρα Τερέζα, κατά την διάρκεια του βίου της
στην Ινδία, παρ’ ότι υπήρξαν αρκετές φυσικές καταστροφές και επιδημίες, η
φιλανθρωπική της παρουσία, εντοπίστηκε μόνο σε μια περίπτωση. Όλα αυτά
τα παραφουσκωμένα στατιστικά στοιχεία (που υποτίθεται δεν την
ενδιέφεραν), ήταν βέβαια πόλος έλξης και για αντίστοιχα γενναίες δωρεές
που ενίσχυαν το -ουσιαστικά ανύπαρκτο- φιλανθρωπικό της έργο.
Οι Ινδοί ορθολογιστές νιώθουν ότι δυσφημείται η Ινδία και η Καλκούτα,
μέσα από την Μητέρα Τερέζα, περνώντας στον κόσμο ως στερεότυπη εικόνα,
μόνο την υποβαθμισμένη πλευρά τους. Και υπάρχει η εύλογη απορία, πως
μπορεί μια εκατομμυριούχος να λέει ότι«ο πόνος των φτωχών είναι κάτι
πολύ όμορφο και ο κόσμος διδάσκεται απ’ αυτό το παράδειγμα δυστυχίας» …;
Πηγές και άρθρα στο θέμα:
http://www.challies.com/articles/the-myth-of-mother-teresa
http://www.population-security.org/swom-96-09.htm
http://www.daylightatheism.org/2008/05/mother-teresa.html
slate.msn.com |
secularhumanism.org |
mostlywater.org
| nobelprize.org |
mukto-mona.com |
newstatesman.com |
spiked-online.com |
adamwilcox.org |
atheistfoundation.org.au
| positiveatheism.org |
en.wikipedia.org |
el.wikipedia.org |
motherteresawasafraud.blogspot.com |
ffrf.org | falsefaith.blogspot.com
| makthes.gr
Πηγη:http://sikofantis.blogspot.gr/2011/05/blog-post_2516.html
3.805
Twitter
Facebook
Google +
Pinterest
Προηγούμενο άρθρο
“Θα σαλτάρω θα σαλτάρω τη ρεζέρβα να τους πάρω”: Οι “Σαλταδόροι” έφηβοι
ήρωες της Κατοχής | Φωτός, τραγούδι και ταινία
Επόμενο άρθρο
H ευρωπαϊκή πόλη που την αποκαλούσαν «νησί» αν και δεν υπήρχε θάλασσα.
Οι μανάδες σηκώνουν τα παιδιά για να τα δουν οι παππούδες τους
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ
Έξι θηριωδίες που διέπραξε η Βρετανική Αυτοκρατορία
Σεπ 10, 2022
Τα θύματα του καλοκαιριού του ’48 στους δρόμους των Ιωαννίνων
Αυγ 14, 2022
ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ
Γράψτε μια απάντηση
Κάντε κλικ εδώ για να επιβεβαιωθεί ότι είσαστε άνθρωπος και δεν κάνετε
κακόβουλο spaming.
Ενισχύστε την Κίνηση!
Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ/ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Παρασκευή 7 Οκτώβρη. Δύο χρόνια από την ιστορική καταδικαστική απόφαση
για την Χρυσή Αυγή
Οκτ 1, 2022
Καταθέτει η Μάγδα Φύσσα Αντιφασιστική συγκέντρωση 8.30 το πρωί Εφετείο
Αθήνας (Λ.Αλεξάνδρας). Την Τετάρτη 28 Σεπτέμβρη στη δίκη ΧΑ λίγες
δεκάδες οπαδών του ναζί Κασιδιάρη και του...
Αντιφασιστικός Συντονισμός: κάλεσμα 28/9 στη δίκη της Χρυσής Αυγής, 8.30
π.μ., Εφετείο
Σεπ 27, 2022
15η Αντιρατσιστική Γιορτή: πάνω από 6.000 επισκέπτες/τριες!
#antiratsistikigiorti
Σεπ 26, 2022
Ταυτότητα προσβασιμότητας ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ 2022
#antiratsistikigiorti
Σεπ 20, 2022
Χιλιάδες στην
Η Μητέρα Τερέζα, εκτός των άλλων, ήταν μυθομανής.
Τα συνηθέστερα ψεύδη της, είχαν σχέση με το υποτιθέμενο φιλανθρωπικό της έργο, που όπως
αποδείχτηκε το παραφούσκωσε αρκετά.
Ισχυρίζονταν ότι το ίδρυμά της βοηθούσε μεγάλο αριθμό αναξιοπαθούντων, ο οποίος κάθε φορά
ποίκιλλε: 1.000, 4.000, 7.000, 9.000.
Στην πραγματικότητα όμως, οι εγκαταστάσεις δεν μπορούσαν να εξυπηρετήσουν πάνω από μερικές
εκατοντάδες ανθρώπους, συμπεριλαμβανομένου και του προσωπικού.
Ισχυρίσθηκε ότι το σχολείο της στην Καλκούτα, είχε 5.000 παιδιά, ενώ στην πραγματικότητα δεν ήταν εγγεγραμμένα πάνω από 100.
Ισχυρίσθηκε επίσης ότι είχε ιδρύσει στην Καλκούτα, 102 ιδρύματα οικογενειακής
μέριμνας. Εκτεταμένη έρευνα που έγινε όμως, δεν κατόρθωσε να ανακαλύψει ούτε ένα τέτοιο ίδρυμα.
Οι ίδιες έρευνες έδειξαν, πως η Μητέρα Τερέζα, κατά την διάρκεια του βίου της στην Ινδία, παρ’ ότι
υπήρξαν αρκετές φυσικές καταστροφές και επιδημίες, η φιλανθρωπική της παρουσία, εντοπίστηκε μόνο σε μια περίπτωση.
Όλα αυτά τα παραφουσκωμένα στατιστικά στοιχεία (που υποτίθεται δεν την ενδιέφεραν), ήταν βέβαια
πόλος έλξης και για αντίστοιχα γενναίες δωρεές που ενίσχυαν το -ουσιαστικά ανύπαρκτο-
φιλανθρωπικό της έργο.
Οι Ινδοί ορθολογιστές νιώθουν ότι δυσφημείται η Ινδία και η Καλκούτα, μέσα από την Μητέρα
Τερέζα, περνώντας στον κόσμο ως στερεότυπη εικόνα, μόνο την υποβαθμισμένη πλευρά τους.
Και
υπάρχει η εύλογη απορία, πως μπορεί μια εκατομμυριούχος να λέει ότι«ο
πόνος των φτωχών είναι κάτι πολύ όμορφο και ο κόσμος διδάσκεται απ’
αυτό το παράδειγμα δυστυχίας» …;
Η Μητέρα Τερέζα των φτωχών τελικά ήταν πλούσια, τσιγκούνα και άκαρδη
Μια
νέα έρευνα Καναδών ακαδημαϊκών βάζει φωτιά στην Καθολική Εκκλησία και
απειλεί να γκρεμίσει τον μύθο της Μητέρας Τερέζας, καθώς υποστηρίζει ότι
η αγιοποίηση της εικόνας της ήταν περισσότερο επικοινωνιακό κόλπο παρά
πραγματικότητα.
Σύμφωνα με αυτή την αμφιλεγόμενη έρευνα που πρόκειται να εκδοθεί στον Καναδά, η Μητέρα Τερέζα έβρισκε «όμορφο» θέαμα το να υποφέρουν οι καταπιεσμένοι και προτιμούσε περισσότερο να προσεύχεται για τους αρρώστους παρά να τους προσφέρει πραγματική ιατρική βοήθεια.
Προσθέτουν, επίσης, ότι το Βατικανό «έριξε κάτω από το χαλί» ορισμένες
αιτιάσεις για ύποπτες συναλλαγές και επαφές ώστε να παραμερίσει την
αναγκαία χρονική περίοδο των πέντε ετών μέχρι να την «αγιοποιήσει».
Ενας
από τους ερευνητές ο Σερζ Λαριβέ από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ
εκφράζει συγκεκριμένες απορίες, καθώς διερωτάται «δεδομένης της φειδωλής
διαχείρισης των έργων της Μητέρας Τερέζας μπορεί να αναρωτηθεί πού πήγαν τα εκατομμύρια δολάρια που προορίζονταν για τους φτωχότερους των φτωχών»;
Η
ερευνητική αυτή εργασία υποστηρίζει ότι η φημισμένη καλόγρια είχε 517
αποστολές σε 100 χώρες, αλλά η πλειοψηφία των δεν είχε τη σωστή ιατρική
φροντίδα και αρκετοί αφέθηκαν να πεθάνουν. Προσθέτει επίσης ότι το
Βατικανό αγνόησε τους ισχυρισμούς ενός γιατρού
ο οποίος είχε εκφράσει σοβαρές αντιρρήσεις για ένα θαύμα της Μητέρας
Τερέζας, όταν θεράπευσε μια γυναίκα που είχε φυματίωση και κύστη στις
ωοθήκες.
Οι ερευνητές Κάρολ Σενεσάλ του Πανεπιστημίου της
Οτάβα και Ζενεβιέν Σενάρ από το Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ έφτασαν μαζί
με τον Λαριβέ σε αυτά τα συμπεράσματα εξετάζοντας το 96% των έργων που
έχουν δημοσιευθεί μέχρι τώρα για τη Μητέρα Τερέζα.
Τα ευρήματα
Σύμφωνα με την έρευνα περίπου το ένα τρίτο από τους ασθενείς που πήγαιναν στα ιδρύματά της αφήνονταν στη μοίρα τους και τελικά πέθαιναν, ενώ αρκετοί επιστήμονες διαπίστωναν σοβαρές ελλείψεις σε πραγματικές υπηρεσίες φροντίδας, ανεπαρκή τροφή και καθόλου παυσίπονα.
Το πρόβλημα σύμφωνα με τους ερευνητές δεν ήταν τα χρήματα, καθώς στα ταμεία των ιδρυμάτων συνέρρεαν εκατομμύρια δολάρια, αλλά μια περίεργη αντίληψη περί θανάτου και βασάνων. «Υπάρχει κάτι όμορφο στο να βλέπεις τους φτωχούς να αποδέχονται τη μοίρα τους, να υποφέρουν όπως στα Πάθη του Ιησού» ήταν η απάντηση της Μητέρας Τερέζας στην κριτική που δεχόταν.
Παρουσιάζονται
ακόμη και ορισμένες κατηγορίες όπως όταν στην περίπτωση μιας σειράς από
μεγάλες πλημμύρες στην Ινδία ή στην περίπτωση μιας έκρηξης σε ένα
εργοστάσιο, η Μητέρα Τερέζα πρόσφερε αναρίθμητες προσευχές και φυλαχτά της Παναγίας, αλλά καθόλου χρήματα.
Ωστόσο, δεν είχε κανένα πρόβλημα να αποδεχθεί το μετάλλιο της Λεγεώνας της Τιμής από τον δικτάτορα της Αϊτής Ντουβαλιέρ.
Το θαύμα του μάρκετινγκ
Οι
ερευνητές ακόμη καταγράφουν το γεγονός πως παρά όλα αυτά τα σκοτεινά
σημεία στη ζωή και την πορεία της έφτιαξε μια εικόνα αγιότητας και
απέραντης καλοσύνης, κάτι που οφείλεται σε μια χρήσιμη όπως αποδείχθηκε
γνωριμία.
Το 1968 γνώρισε στο Λονδίνο τον τότε επικεφαλής του BBC
Μάλκομ Μαγκέριτζ ο οποίος, εκτός από φανατικός πολέμιος των εκτρώσεων,
υποστήριζε τις συντηρητικές καθολικές απόψεις της διάσημης καλόγριας και
αποφάσισε να προωθήσει το έργο της.
Την επόμενη χρονιά γύρισε
ένα αποθεωτικό ντοκιμαντέρ για την ιεραποστολική της δράση και κάπου
εκεί απογειώθηκε η φήμη της για να εξελιχθεί σε φιγούρα παγκόσμιας
εμβέλειας.
Ακόμη και το Βατικανό φαίνεται πως βάπτισε την αμφιλεγόμενη θεραπεία μιας κοπέλας από τη μητέρα Τερέζα ως θαύμα ώστε να επιταχύνει τις διαδικασίες αγιοποίησής της .
Οταν ο μύθος γίνεται «αναγκαίο κακό»
Ωστόσο,
οι επιστήμονες στην έρευνά τους που θα δημοσιευθεί στο γαλλόφωνο
περιοδικό «Studies in Religion/Sciences» αποφαίνονται ότι παρά την
αμφιλεγόμενή της προσωπικότητα και πορεία ο μύθος της Μητέρας Τερέζας
τείνει να έχει θετικές συνέπειες στις συνειδήσεις των ανθρώπων
προωθώντας τα ιδεώδη του ανθρωπισμού, της γενναιοδωρίας και τις δράσεις
ενάντια στη φτώχεια.
Ποια ήταν η Μητέρα Τερέζα
Η Μητέρα Τερέζα γεννήθηκε στις 26 Αυγούστου του 1910 στα Σκόπια της τότε Οθωμανικής Αυτοκρατορίας (σήμερα πρωτεύουσα της ΠΓΔΜ).
Είχε,
ωστόσο, καταγωγή από την Σκόδρα της Αλβανίας. Πήγε στο Νταρτζίλινγκ της
Ινδίας το 1929 και ορκίστηκε ως μοναχή το 1931. Το 1937 δούλεψε σαν
δασκάλα σε ένα σχολείο στην Καλκούτα.
Το
1950, πήρε την άδεια από το Βατικανό για να ξεκινήσει το ιεραποστολικό
της έργο. Το 1952 μετέτρεψε έναν παλαιό Ινδουιστικό ναό στην Καλκούτα σε
κτίριο για την ίαση των ανθρώπων που πεθαίνουν. Επίσης, το 1955 άνοιξε
ένα ορφανοτροφείο στην Καλκούτα. Στη συνέχεια άνοιξε νοσοκομεία και
ορφανοτροφεία σε ολόκληρη την Ινδία αλλά και στην Ρώμη, την Τανζανία και
την Αυστρία.
Το 1979 κέρδισε το βραβείο Νόμπελ Ειρήνης. Ταξίδεψε
σε όλο τον κόσμο προκειμένου να βοηθήσει τους φτωχούς και τους
αρρώστους. Ενδεικτικά, βοήθησε τους πεινασμένους στην Αιθιοπία, τα
θύματα της πυρηνικής έκρηξης στο Τσερνομπίλ καθώς και τα θύματα ενός
σεισμού στην Αρμενία.
Το
1983, κατά τη διάρκεια επίσκεψής της στον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β', έπαθε
καρδιακή προσβολή και έκτοτε κυκλοφορούσε με βηματοδότη.
Η
Μητέρα Τερέζα πέθανε το 1997 στην Καλκούτα της Ινδίας και, αμέσως μετά
τον θάνατό της, αγιοποιήθηκε από τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β'
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου